آموزش ابزار دقیق

آموزش ابزار دقیق

فرآیند کنترل فشار

همانطور که میدانیم گاز یکی از سه حالت اصلی ماده یعنی جامد، مایع و گاز می باشد که خاصیت ذخیره سازی و انتقال را دارا می باشد. در این فرآیند هدف اندازه گیری فشار گاز درون مخازن می باشد. لذا قبل از اندازه گیری قشار گاز باید با خواص آن آشنا بود.

خواص گاز

تراکم پذیر است و قابلیت انتقال را دارا می باشد، ضمنا گاز به تمامی سطوح داخلی مخزن به صورت یکنواخت فشار اعمال می کند. لذا جهت پیشگیری از ترک خوردن و نشتی، مخازن ذخیره سازی گاز را از بالا و پایین عدسی شکل می سازند.

ترنسمیتر اندازه گیری فشار گاز 01

کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق

تست صحت عملکرد تجهیزات ابزار دقیق و رفع خطای احتمالی را کالیبره کردن می گویند. دو نوع مطرح از کالیبراتورهای فشار را در شکل زیر می توانید ببینید:

کالیبراسون ابزار دقیق 1
کالیبراسون ابزار دقیق 1

فرآیند کنترل دما

دما یکی از مهم ترین فرآیند های صنعتی می باشد، چرا که یا مستقیم با اعمال حرارت به یک فرآیند خواص آن ماده تغییر می کند و یا غیر مستقیم روی روند فرآیند اثر می گذارد. در یک تقسیم بندی کلی دما به یکی از سه حالت زیر در فرآیند ها ظاهر می شود:

1- اثر مستقیم دما. فرضا استخراج نفت سفید از نفت خام یا پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر که در این فرآیند ها، هدف، کنترل پروسه دما بوسیله ادوات ابزار دقیق می باشد.
2- به کمک دما، روند فرآیند تسریع پیدا می کند. مانند کاتالیزور ها
3- دما به عنوان یک اغتشاش، در یک فرآیند وجود دارد که در این صورت با اندازه گیری دقیق دما از جبرانساز استفاده می کنیم. مانند تاثیر افزایش دما بر روی فشار مخازن گاز

فرآیند کنترل سطح

زمانی که بخواهیم ارتفاع مخازن را اندازه گیری و کنترل نماییم، از تجهیزات اندازه گیری دقیق سطح استفاده می کنیم. بسته به این که هدف از اندازه گیری بازه خاصی از ارتفاع مخزن می باشد یا تمام ارتفاع مخزن، می توان از انواع مختلفی از ترنسمیتر ها استفاده کرد.

نکته بسیار مهم این است که اکثر مخازن دو فازی می باشند. یعنی به علت رعایت مسائل حفاظتی و بهداشتی مخزن سرپوشیده می باشد و بخارات حاصل از افزایش دمای محیط یا گازهای ترشح شده از سیال خود سبب ایجاد فشار گاز در بالای تانک می شود. لذا تانک ترکیبی از دو فرآیند ارتفاع و فشار گاز می باشد که خود فشار گاز می تواند تحت تاثیر دما کم یا زیاد شود. حال برای هر کدام از موارد بیان شده یک ترنسمیتر خاص توسط متخصصان این حوزه پیشنهاد می گردد.

اندازه گیری ارتفاع سطح مخازن
اندازه گیری ارتفاع سطح مخازن

واحد اندازه گیری سطح

معمولا بر حسب واحد طول مدرج می شوند. مانند سانتی متر، اینچ و فوت. در بعضی مواقع هم مستقیما بر حسب حجم مخزن سطح قرائت می شود.

شرایط اندازه گیری سطح و عوامل موثر در آن

  • دما، فشار و وزن مخصوص در سیال
  • خاصیت خورندگی سیال
  • تمایل یا عدم تمایل به رسوب گذاری روی دیواره مخزن
  • وجود تلاطم در سیال در محل مورد اندازه گیری

منوی اصلی